me?

My photo
im an ordinary lady.. family type person and happy go lucky lady(not a gurl anymore..hahaha..).. suka gelak2.. hehehe.. ;) blog is my place to express myself - feeling and opinion.. not a place for me to gossip2 people or mengata others.. i love Allah & Rassullullah at the 1st place then I love myself, my family and my friends.. they are my good and strong supporters.. I have a very big family and a lot of friends.. im not the person yang memilih kawan(at all).. if u are nice to me, definitely i will be nice to u either.. im a hardworking carrier woman.. last but not least, i love being myself even though everyday is not an easier day for me.. hehehe..

Popular Posts

Monday 14 November 2011

Penjara

hello dude,

hotbabes dpt task pegi penjara untuk membantu banduan yang ketiadaan peguam. ini salah satu dalam program legal aid a.k.a bantuan guaman. progamme nie sepanjang 3 bln. kat sini bukan nak cerita pasal legal aspects sebab mesti ramai yg blur2 and malas pulak nak baca.. just nak cerita my experience melawat and helping them out..



(this picture is taken from http://gizmodo.com/prison and only for graphic purposes. im not liable for any misuse of this picture. without prejudice)


"Innocent until proven guilty"

inilah istilah yang digunakan dalam sistem perundangan untuk undang2 jenayah. istilah nie bukan hanya dalam perundangan conventional tpi dalam islam pun sama.. maksudnye,selagi kita x dpt evidence, prove dan semua jenis fakta dalam kes dan hakim belum memberi apa2 keputusan, kita kena mengangap si tertuduh adalah tidak bersalah sama sekali. sebagai public, kita x boleh mengeluarkan apa2 kenyataan bahawa si tertuduh itu bersalah, menghukum mereka atau sebaliknya..

ok,selalu kita tngo movie pasal prison and paling famous "prison break" sampai x nak balik kolej lah hotbabes dulu2 nak tngok prison break..ok,fine...

org selalu ckp,prison tu scary kan,sblum hotbabes nak melawat pun rasa cmtu tpi bler dah masuk,rasa x delah scary sgt pun.. biasa je rasa.. rasa tenang pun ada.. huhu..

memang lah rasa kosong dan sunyi tpi sebenarnya x sunyi sbb satu sel ada lebih dari dua org.. still ada kawan nak beborak... cuma x privacy sebab toilet terbuka and kalau sorang ngah melepas mesti yang lain boleh bau.. ayo yo...

bler kat luar,semua org berlagak and tak ingat tuhan memasing pun.. tpi kat dalam tu,setiap sel ada quran, ayat2 suma diukir di dinding dan ada ukir nama ALLAH hampi 1/4 dari saiz dinding tu.. menunjukan rohani setiap manusia nie memang memerlukan tempat bergantung dan kepercayaan kepada sesuatu tuhan.. itu menunjukan makanan rohani nie sgt2 penting.. bler kita diuji,baru kita sedar hanya Allah sahaja yang berkuasa dan dia sahaja yang ada disisi setia walaupun sebenarnya kita hamba nya yang selalu leka kepada dia Sang Pencipta yang Agung.. Allahuakbar..

kes2 yang banyak masuk penjara adalah memiliki dadah dan mengedar dadah.. semua dibawah dangerous drugs act.. nie nak cerita 1 client kitorang.. charge dia memiliki dadah section 39 A (1) DDA. dia duk tnya kitorang dia bole fight tak kes dia.. berapa kebarangkalian dia menang if dia fight.. and dari cara dia tnya kitorng tau mamat nie serious smart n muka pun boleh tahan hendserm.. kawan yang kena tngkap sekali dgn dia mengaku dia bersalah and dadah tu dia punya and dia janji dengan hotbabes dia insaf and bertaubat.. dia siap suruh hotbabes tolong dia,biarlah dia kena duduk penjara asal dia dapat ubah diri dia, belajar agama dekat dalam tu dan menjadi seornag yeng bertanggungjawab pada keluarga.. alhamdulilh.. hotbabes pun pandang kat mamat smart tu, nie insaf ke x? hotbabes selamba tanya dia.. dia sengeh, saya x boleh janji sebab saya takut saya akan mengulangi perbuatan sya nie.. kalau saya berjanji dengan awk,saya membohongi diri sya.. hotbabes pun senyum jer...

haish,kenapa lah bangsa kita nie senang sgt terpedaya dengan dadah.. sedangkan mereka suma tau dadah nie haram dah bahaya pada diri.. kat dalam tu memang bnyak lah pesakit AIDS/HIV.. itu yg membuatkan kerisauan pada siapa yang masih suci dan masuk bukan kerana salah sendiri..

pasal makanan,memang makanan dorang sgt2 terrible.. kenapa,sebab kalau bg makan sedap suma nak masuk penjara,x nak duduk luar sebab susah nak cari rezeki..haish macam2 manusia nie.. jadikanlan ini sebab salah satu nasihat kepada kita agar kita sentiasa ingatkan Allah dan setiap apa yang kita buat, pastikan niat kita betul kerana ALLAH..

p/s: if ada yang berminat dgn cerita penjara nie lagi, insyallah hotbabes akan ceritakan kisah2 sedih dah tragis lagi untuk panduan kita bersama dikongsi sebagai adik beradik seislam.. insyallah..

2 comments:

  1. bestnya leh msuk penjara tgk keadaan.tp tulah.kerana dadah manusia leh jd macam2.hmmm

    ReplyDelete
  2. i was so excited.. yap,that true.. bnyak sgt cerita menyayat hati.. ;)

    ReplyDelete